onsdag 12 maj 2010

Join me in the spirrrraaaaal



Teckensnitten är helt fuckade, inga inlägg ser ut som varandra om man säger. Men det var ju inte det jag skulle säga, utan jag skulle ge er litet länkar:

www.mangafox.com/search/author/ITO+Junji/
http://www.daniel-lau.com
http://www.mangaupdates.com/authours.html?id=1934/
http://brasscockroach.com/h4llos33n2007/manga/Amigara-Full/Amigara-0.html/

Dem kan man kolla in om man gillar Junji Ito och vill läsa några av hans grejer online. Om man inte gillar honom så beror det troligtvis på att man inte vet vem han är, och då kan man kolla länkarna i alla fall. *härskarteknik*

No, seriously. Jag läste Uzumaki första gången för ungefär sex år sedan och blev förtjust. Ito är inte bara en skicklig tecknare och hyfsat kuslig, han är också väldigt rolig (på det där inte-slapstick-sättet som jag gillar). Hans humor tycker jag märks framför allt i hans tidigare serier (finns bland annat att köpa i samlingsalbumen Museum of Horror här i Sverige). I senare serier som Uzumaki och Gyo blir han mörkare och läskigare, men humorn finns ändå kvar.

Vill ni ha ett smakprov på hans serier som inte är så långt så kan jag rekommendera The Enigma of Amigara Fault. Det är en kort serienovell som är något av det bästa han har gjort. Den är snygg, den är creepy och den har det där litet hisnande som utgör skillnaden mellan en okej skräckhistoria och en riktigt bra.

Ååh, när jag läser honom väcks de gamla drömmarna till liv om att jag ihop med någon som kan rita ska göra världens bästa skräckserier. Det faller inte på att jag inte känner folk som kan rita utan på att jag aldrig lyckas omvandla mina noveller till seriemanus. Oh well, maybe later. Tills dess kan ni läsa Ito.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar