lördag 2 juli 2011

It's a snow orphan. A snorphan.

Igår såg vi skräckfilmen/psykothrillern Orphan från 2009. Filmen handlar om familjen Coleman som varit med om diverse traumatiska saker, och som bestämmer sig för att adoptera 9-åriga Esther från ett barnhem nearby. Kate (mamman) är en tillfrisknande alkoholist som återhämtar sig efter ett tidigare missfall, och John (pappan) är över huvud taget inte engagerad i familjen eller i något annat heller för den delen (min tolkning, observera dock att det är Peter Sarsgaard från An Education som spelar John och jag vet inte om han har några andra ansiktsuttryck än *typ likgiltig*). Jag förstår inte hur de tog sig igenom hemstudien inför adoptionen över huvud taget. Anywho, de adopterar Esther som är litet udda - hon är lillgammal, klär sig som på 1920-talet, målar fantastiska tavlor och kan spela piano som en virtuos. Så långt är allt väl. Men Esther har dolda sidor som sakta (inte så sakta) börjar krypa fram, och snart inser Kate att de egentligen inte vet någonting om Esther. Hur ska Kate kunna skydda sin familj från inkräktaren när ingen vill tro henne?

So tasteful

Det här är ingen bra film. Dialogen är ansträngd, det är fullt av logiska luckor och karaktärerna är mycket irriterande (John på barnhemmet när han ser snögubben som barnen byggt: "It's a snow orphan. A snorphan.". Katten: "It's funny because they have no parents"). Jag tror att skådespelarna gör det bästa de kan av det taffliga manuset, men de har inte så mycket att jobba med. Man sitter hela tiden och funderar över saker som "Varför skiljer sig inte Kate? Right, hon har inget jobb.", "Varför har de inte pratat igenom adoptionen med Esthers adoptivsyskon?", "Är det verkligen så här en adoption går till?", "Varför tycker John att det är en bra idé att dricka en hel flaska vin när han är ensam hemma med sin femåriga döva dotter och Esther som är potentiellt livsfarlig?", "Varför skiljer sig inte Kate?" och så vidare.

OBS, SPOILER NEDAN. LÄS INTE DETTA OM NI TÄNKER SE FILMEN.

Men det fanns en sak jag gillade, och det var twisten som kom på slutet. Jag säger inte att den var särskilt elegant, och den väger inte upp för att resten av filmen är en katastrof. Men den var oväntad och fick mig att fundera på vad det kunde ha blivit för film om man hade tagit historien på allvar.

Kort sagt så visar det sig att Esther inte alls är 9 år. Hon heter egentligen Leena Klammer och är en 33-årig kvinna som lider av hypopituitarism, en sjukdom som gör att hon inte producerar något tillväxthormon och därför för alltid kommer att se ut som en 9-årig flicka. Något säger mig att hypopituitarism inte alls yttrar sig på det här sättet, men som tankeexperiment fungerar idén. Ögonblicket då man får reda på Esthers hemlighet och samtidigt får se henne ta ut sin tandprotes och blotta sina dåliga tänder är genuint otäck. Jag önskar därför att det fanns fler skräckfilmsregissörer/manusförfattare som vågade göra något allvarligt av liknande idéer. Hur skulle det vara om en galen kvinna som såg ut som om hon var nio år gammal blev adopterad, om det hände i verkligheten? Jag tycker att det är helt okej om grundhypotesen är knasig (det är den ju i skräckfilmer, spöken och sånt finns ju liksom inte) om bara utförandet är realistiskt, och det är det aldrig. Om man fokuserade mindre på att skrämma publiken och mer på att berätta en historia om vad som faktiskt skulle kunna hända om det otäcka och osannolika var sant - då tror jag att det också skulle bli mycket mer skrämmande. När ska Lukas Moodysson börja göra skräckfilm?

2 kommentarer:

  1. Hahaha, du glömde även att nämna världens längsta och pinsammaste sexscen. Man ba "okej vi fattar att deras barn kommer se dom ha sex nu för dom är idioter som tror att ingen märker om dom har sex i köket med dörrar öppna åt alla håll och kanter, can we get it over with?" och dom ba "NEJ FÖRST 20 MINUTER SAMLAG TACK"

    Största delen av att filmen är så dålig är ju att den är så himla ologisk och konstig, verkligen. Inte ens om man har två helt normala, odödande småbarn är det väl optimalt att sitta och hinka i sig en hel flaska vin när man är ensam och passar dom. Ba tänk om den ena ramlar ner för trappan och måste till sjukhuset, hade du tänkt att den andra skulle köra då.
    Och det här har jag redan gnällt om ca 3 gånger men det måste ju vara sjukt nedbrytande för barnen om adoptioner funkar så att blivande föräldrar bara dyker upp på barnhemmet och går runt och botaniserar som i Rasmus på luffen typ. Och sen går upp till föreståndaren och ba "den här gillar vi den kan måla och allt vi slår till!!!1" och tar med sig ungen hem samma kväll.

    Skräckfilm är ju som sagt inbyggt overkligt men någonstans får man väl dra en gräns. Tänk om James Bond skulle få slut på bensin mitt i en biljakt och lösa det genom att kliva ur bilen, pissa i tanken och sen kliva tillbaka in och starta den igen. Okej, bilen är inte alls särskilt viktig för den riktiga handlingen, och det kanske är jättespännande vad han nu höll på med det mesta av tiden men likt förbaskat skulle man nog sitta där efteråt och tänka "men så där med bilen går det ju inte till".

    SvaraRadera
  2. Haha ja gud, samlag på film borde förbjudas. Om det inte är typ Charles och Sebastian i Brideshead.

    Ja, jag önskar verkligen att man någon gång kunde se en skräckfilm och inte tänka efteråt "men så där går det ju inte till". Jag fattar inte varför det ska vara så omöjligt bara för att det handlar om skräckfilm? Tar hjärnan liksom semester just när man håller på med det mediet? Varför är det ingen i produktionsteamet som ba "men vänta litet... SKA John verkligen bete sig helt förståndshandikappat i den här scenen".

    SvaraRadera